PAS 13: Inzicht in de regelgeving rond veiligheidsbarrières

25/07/2022
Auteur
A-SAFE
Veiligheidsoplossingen

PAS 13: Inzicht in de regelgeving rond veiligheidsbarrières

 

Als u de veiligheid in uw hele faciliteit verbetert, moet u er zeker van zijn dat uw veiligheidsbarrières betrouwbaar zijn. PAS 13 wordt beschouwd als de ultieme richtlijn voor aanrijdbeveiligingen. We hebben deze gids gemaakt om u te helpen PAS 13 te begrijpen en hoe deze u kan helpen.

PAS 13: regelgeving rond veiligheidsbarrières

Topics :

• PAS 13 begrijpen: de praktijkcode voor veiligheidsbarrières

• PAS 13: Verkeersmanagementprocedures – Het risico op ongevallen verminderen

• PAS 13: Testen van veiligheidsbarrières – Standaardiseren van impactclassificaties

• Veiligheidsbarrières testen volgens PAS 13-normen PAS 13 begrijpen: de praktijkcode voor veiligheidsbarrières

PAS 13: regelgeving rond veiligheidsbarrières

Wat is PAS 13? 

PAS staat voor Openbaar Beschikbare Specificaties.PAS 13 is de wereldwijde praktijkcode voor het installeren en testen van veiligheidsbarrières. Het biedt richtlijnen voor beste praktijken voor het correct installeren van veiligheidsbarrières in een faciliteit. Dit omvat richtlijnen over hoe aanrijdbeveiligingen het best kunnen worden ingericht, met de nadruk op scheiding van voetgangers, verkeersbeheer en de effectieve bescherming van machines en gebouwen.Daarnaast biedt PAS 13 richtlijnen voor de meest effectieve manier om veiligheidsbarrières te testen om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de eisen en de juiste prestaties leveren.

 

Wie heeft de richtlijnen voor aanrijdbeveiligingen opgesteld?

Het PAS 13-document is gemaakt door het British Standards Institute (BSI). Het is ontworpen met de hulp van een deskundige stuurgroep, waaronder The Health and Safety Executive en een groep toonaangevende merken uit verschillende industrieën en sectoren. Het is gemaakt met de bedoeling een reeks richtlijnen vast te stellen voor de juiste installatie van veiligheidsbarrières, die vervolgens de industriestandaard zouden kunnen worden.PAS 13 biedt ook instructies over de juiste manier om veiligheidsbarrières te testen om ervoor te zorgen dat ze de relevante bescherming kunnen bieden die ter plaatse nodig is.A-SAFE was de technische auteur van PAS 13 en sponsorde ook het document.

 

Wie zijn de BSI?

De BSI is ’s werelds eerste nationale normalisatie-instelling. Ze waren aangesteld door de Britse regering en hebben een koninklijk handvest om wereldwijd erkende normen te ontwikkelen die mensen en organisaties aanmoedigen om effectiever te werken.Lees meer over de BSI 

 

Wie maakt deel uit van de expertstuurgroep PAS 13?

De BSI werkte samen met een reeks vooraanstaande bedrijven uit verschillende sectoren over de hele wereld om de PAS 13-praktijkcode te ontwikkelen. De partners waren onder meer:

• Jaguar / Landrover

• DHL

• TÜV Nord

• Nestle

• MARS

• RIBA-ondernemingen

De stuurgroep was in staat om de relevante behoeften voor industrieën, waaronder productie, distributie en voedsel- en drankverwerking, te identificeren. 

 

Wie is TÜV Nord?

TÜV Nord is een van ’s werelds toonaangevende certificerings- en inspectie-instanties. Hun opdracht omvat een breed scala van industrieën en technologieën waar ze onafhankelijke deskundige inspecties bieden. Met betrekking tot PAS 13 was TÜV Nord een van de leden van de stuurgroep, terwijl het ook accreditatie verleende aan PAS 13-conforme veiligheidsbarrières.Meer informatie over TÜV Nord 

 

Hoe kan ik het PAS 13 document kopen?

Het PAS 13-document kan worden gekocht op de BSI-website of u kunt het met een exclusieve korting kopen op de A-SAFE-website.Als fabrikant van PAS 13-conforme veiligheidsbarrières, kan A-SAFE effectief advies en ondersteuning bieden voor uw veiligheidsbehoeften op locatie. Neem contact met ons op voor meer informatie.Neem contact op

 

Safety Barrier regelgeving: PAS 13, Verkeersmanagement en ongevallenreductie

De opdracht voor PAS 13 was om twee specifieke toepassingsgebieden van veiligheidsbarrières te dekken. De eerste was de juiste configuratie en installatie van veiligheidsbarrières, waarbij rekening werd gehouden met het gebruik van veiligheidsbarrières bij verkeersbeheer en voetgangersbescherming.

PAS 13: regelgeving rond veiligheidsbarrières


Kruispunten

In drukke voorzieningen kunnen oversteekplaatsen hotspots voor ongevallen zijn. PAS 13 biedt gedetailleerde informatie over de beste manier om oversteekplaatsen te configureren om de kans op ongevallen te minimaliseren, door een combinatie van verkeersstroombeheer en scheiding van voetgangers.

 

De bedoeling is om zowel voetgangers als automobilisten aan te moedigen om te pauzeren voordat ze een oversteekpunt naderen en de mogelijke risico’s te overwegen. PAS 13 schetst manieren om de veiligheid op oversteekplaatsen te verbeteren met behulp van:

  • Overlooppaden waar mogelijk
  • Crossgate-configuraties
  • Verschuiving van deuropeningen om voetgangers te vertragen die een faciliteit binnenkomen en oversteken
  • Het gebruik van trekhekken om voetgangers te vertragen
  • Het toepassen van overstekende poorten die evacuaties bij calamiteiten niet hinderen

 

Verkeersmanagement

Als onderdeel van zijn opdracht pakt PAS 13 manieren aan om het verkeer door drukke fabrieken en magazijnen effectief te beheren. De praktijkcode beschrijft manieren om de risico’s die gepaard gaan met voertuigen op locatie te minimaliseren, waaronder:

  • Voertuig- en voetgangersroutes in samenhang met elkaar plannen
  • Voetgangers scheiden
  • Werken binnen eenrichtingssystemen
  • Trechtersystemen gebruiken om voertuigen weg te trekken van kwetsbare delen van een locatie

Daarnaast zorgt PAS 13 ervoor dat de routes van voertuigen

  • De juiste breedte hebben voor voertuigen
  • Hellingen en scherpe blinde bochten vermijden
  • Goed zijn aangegeven
  • Vrij zijn van obstakels en goed onderhouden zijn

 

Leuningen

Om ervoor te zorgen dat voetgangers goed worden ondersteund bij het navigeren door een drukke faciliteit, schetst PAS 13 de praktische toepassing van effectieve leuningen. Het juiste gebruik van leuningen en balustrades kan het verschil maken tussen het wel of niet veilig houden van uw personeel. PAS 13 schetst:

  • De voordelen van een hoger draaipunt om te voorkomen dat mensen over de rand vallen
  • De optimale sterkte van een voetgangersbarrière (ter ondersteuning van twee leunende volwassenen)
  • Het voordeel van gladde oppervlakken en geen scherpe randen om letsel te verminderen

 

Hoogtes van veiligheidshekken

PAS 13 schetst hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat de hoogte van de barrières overeenkomt met de impactzones en typen voertuigen die in gebruik zijn. Om volledig effectief te zijn, moeten barrières bescherming bieden op de juiste hoogte. Dit betekent:

• Rekening houdend met de hoogte van de impactzones van voertuigen

• Ervoor zorgen dat barrières worden getest op real-life simulaties

• Er moet een effectieve bodembescherming worden geïnstalleerd om te beschermen tegen voertuigvorken

• Sleutelinfrastructuur en machines moeten passende bescherming hebben.

Visielijnen De installatie van veiligheidsbarrières en bolders is een effectieve manier om ongewenste effecten op machines, infrastructuur en werknemers te voorkomen, maar u moet rekening houden met zichtlijnen om ervoor te zorgen dat deze maatregelen correct worden nageleefd. PAS 13 richt zich op de noodzaak om zichtlijnen te overwegen voor zowel voetgangers als degenen die voertuigen op het terrein besturen, waaronder:

• Rekening houden met zichtlijnen in de planning van veiligheidssystemen

• Rekening houdend met de POV van bestuurders en voetgangers• Duidelijke visuele aanwijzingen creëren voor bestuurders van gelede voertuigen

 

Voetgangerssegregatie

 

PAS 13 schetst het belang van het gebruik van veiligheidsbarrières om voetgangers effectief te scheiden van voertuigroutes. De praktijkcode stelt dat er veiligheidsbarrières nodig zijn tussen looppaden en voertuigroutes als ze dichter dan 1 meter zijn en niet worden gescheiden door een verhoogde stoeprand. Voetgangersbarrières zijn niet nodig in gebieden waar met de hand bediende voertuigen, zoals pallettrucks, worden bediend.De gedragscode heeft ook betrekking op:

• Waar mogelijk wandelroutes plannen rond wenslijnen

• De juiste breedte voor looppaden

• Rekening houden met de doorbuigingszone van een barrière om voetgangers te beschermen

• Het gebruik van verhoogde stoepranden om te voorkomen dat voertuigen afdwalen

• Veilige zones om het zicht aan te passen tussen gebieden met verschillende lichtniveaus

• Het gebruik van de juiste bewegwijzering en kleurafbakening

• Doorgangen van oversteekplaatsen compenseren en poorten gebruiken om voetgangers af te remmen

 

Gebouwen en uitrusting 

Naast het beschermen van personeel, is het belangrijk om waardevolle apparatuur en constructies op locatie af te schermen. Van muren, deurkozijnen en kolommen tot machines en elektrische apparatuur, er zijn veel kwetsbare plekken in een fabriek of magazijn. Het is belangrijk om deze risico’s vroegtijdig te identificeren. PAS 13 geeft richtlijnen voor effectieve bescherming. Het geeft advies over:

• Bescherming op grondniveau voor constructies van voertuigvorken

• Gebruik van goed zichtbare bolders en barrières voor bescherming

• Wegwijzers en vloermarkeringen gebruiken om visuele aanwijzingen te creëren

• Gebruik maken van door trechters ontworpen ingangen om voertuigen weg te leiden van kwetsbare constructies

• Blinde hoeken op voertuigroutes verzachten

• Ruimte laten voor barrièredoorbuigingszones

 

Standaard kleurafbakening

Om veiligheidssystemen effectief te laten zijn, moeten ze duidelijk zichtbaar zijn. De eerste functie van een slagboom is om gezien te worden in een drukke of overvolle faciliteit. De zichtbaarheid van aanrijdbeveiligingen en paaltjes kan worden bereikt door opnieuw te schilderen of door systemen met zelfgekleurde ontwerpen te gebruiken. PAS 13 schetst de beste manier om wereldwijd erkende standaard kleurafbakening te gebruiken, waaronder:

• Geel en zwart om voorzichtigheid aan te duiden

• Rood en wit om een ​​waarschuwing aan te geven

• Groen om veilige zones en uitgangen voor voetgangers aan te duiden

Wat uw reden ook is om aanrijdbeveiling aan te schaffen, van voetgangersscheiding tot effectief verkeersmanagement, wij kunnen u helpen. We hebben ook een reeks aanvullende veiligheidsproducten om ervoor te zorgen dat personeel en machines ter plaatse goed worden beschermd.Kom meer te weten

 

Richtlijnen voor het testen van veiligheidsbarrières: standaardisatie van impactclassificaties

Naast het bevorderen van de veiligheid op de bouwplaats door de toepassing van veiligheidsbarrières, werd PAS 13 gecreëerd met de bedoeling om het testen van veiligheidsbarrières te standaardiseren. Dit was om ervoor te zorgen dat alle barrières die beweren PAS 13-conform te zijn, voldoen aan de regels voor effectief testen die zijn uiteengezet in de praktijkcode.

PAS 13: regelgeving rond veiligheidsbarrières

 

Waarom is het belangrijk om testen te standaardiseren?

PAS 13 is ontworpen om meer consistentie te brengen in het testen van veiligheidsbarrières. Door elementen van het testproces te standaardiseren, kunnen klanten er zeker van zijn dat PAS 13-conforme barrières de krachten kunnen weerstaan ​​die zijn gespecificeerd in hun impactclassificaties. 

 

Wat is een impactclassificatie? 

Impactclassificaties zijn de cijfers die door fabrikanten zijn gespecificeerd om de kracht aan te geven die een barrière kan weerstaan ​​bij een impact. Ze worden vaak gemeten in joule en zijn het resultaat van het vermenigvuldigen van de massa van een voertuig met zijn snelheid, waarbij rekening wordt gehouden met de impacthoek.Deze beoordelingen stellen klanten in staat te begrijpen hoeveel kracht een barrière kan weerstaan. Wanneer de gegevens die worden gebruikt om deze beoordelingen vast te leggen niet in overeenstemming zijn met PAS 13, kan het moeilijk zijn om te weten of de informatie echt nauwkeurig is. Dit kan machines en infrastructuur in gevaar brengen, of erger nog, betekenen dat mensen niet effectief worden beschermd tegen botsingen met voertuigen.

 

Kan ik de claims van barrières die niet voldoen aan PAS 13 vertrouwen?

Elke fabrikant heeft andere specificaties en beweringen over wat hun barrière kan weerstaan, maar het is belangrijk om te weten hoe die gegevens zijn vastgelegd.PAS 13-conforme barrières moeten impactclassificaties vermelden die een veiligheidsfactor van 5% bevatten. Dit betekent dat de door de leverancier opgegeven impactclassificatie 5% lager is dan de kracht waarop is getest. Deze speelruimte garandeert dat de barrière de genoemde slagkracht ruimschoots kan weerstaan. Sommige fabrikanten bieden impactclassificaties die de kracht weerspiegelen die wordt gebruikt om de barrière tijdens het testen te vernietigen. Hoewel de impactclassificatie hoger kan zijn dan die van een product dat voldoet aan PAS 13, is de kans groot dat een barrière zou falen wanneer deze met deze kracht wordt geraakt, waardoor deze onbruikbaar wordt en de mensen of objecten achter de barrière in gevaar komen.

 

Welke andere factoren kunnen de impactbeoordeling van een barrièreleverancier beïnvloeden?

Er zijn veel factoren die de impactbeoordeling van een barrière kunnen beïnvloeden. Als een voertuig sneller rijdt dan de aanbevolen snelheidslimiet of meer vervoert dan het gespecificeerde laadgewicht, kunnen vangrails bij een botsing falen. Het standaardiseren van het testproces is daarom cruciaal. Het zorgt ervoor dat werkplekken de richtlijnen effectief kunnen volgen om de risico’s bij een aanrijding te minimaliseren.Een andere factor die het succes van een vangrail kan beïnvloeden, is de juiste hoogte van de aanrijdbeveiliging. Sommige fabrikanten suggereren dat lage barrières voertuigen op de bouwplaats kunnen tegenhouden zonder aan te geven welke hoogte ze moeten hebben. In sommige gevallen, als de barrière te laag is, kan een voertuig dat snel genoeg rijdt over de barrière rijden in plaats van te worden gestopt.Het kan moeilijk zijn om te weten of u fabrikanten van veiligheidsbarrières kunt vertrouwen, maar als een van de drijvende krachten achter de PAS 13 van het British Standards Institute kunt u er zeker van zijn dat A-SAFE-barrières voldoen aan de vereiste normen. Neem contact met ons op voor meer informatie.  Contacteer ons.

 

Veiligheidsbarrières testen volgens PAS 13-normen

Om ervoor te zorgen dat veiligheidsbarrières voldoen, moeten tests worden gebruikt: 

 

De juiste uitrusting

Als u veiligheidsbarrières test, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat u over de juiste apparatuur beschikt. PAS 13 schetst de specifieke apparatuur die nodig is om conforme veiligheidsbarrièretests uit te voeren. Waaronder:

• Minimaal 2 barrières voor elke test

• Een bevestigingssysteem om de barrière aan de grond te verankeren

• Lijnmarkeringsmateriaal voor de test- en deflectiegebieden

• Een hogesnelheidscamera

• Een standaard camera voor visuele inspecties 

 

Conforme voertuigen

Als u aanrijdbeveiliging aan het testen bent om er zeker van te zijn dat ze bestand zijn tegen het opgegeven gewicht en de snelheid van een voertuig, kunt u het beste ervoor zorgen dat uw testgebied hieraan voldoet.Testgebieden moeten een reeks specificaties bevatten, waaronder:

• Een robuuste slee met weerstandsvrije wielen

• Geen obstakels tussen de slee en de barrières

• Een solide hellingsconstructie met een hellend vlak

• Parallelle hellingbanen of rails om de slee te geleiden

• Een lier om de slee naar de gewenste hoogte te trekken

• Een snelheidscontrole bestaande uit twee matten of lasers om de voertuigsnelheid bij een botsing te meten 

 

Goed voorbereide impactgebieden

Om de meest nauwkeurige resultaten te bereiken, is het belangrijk om het impactgebied goed in te stellen. Opstelling omvat:

• Voorbereiding van de bumper of vorkheftruckspits

• De slede aan de lier bevestigen en de juiste gewichten aanbrengen

• De slee wordt veel geleid door rails om schrapen of omleiden te voorkomen

• Het gebruik van een snelheidscontrole om de voertuigsnelheid te verifiëren

• Hogesnelheidscamera om de test vast te leggen voor verdere analyse

• Testbarrière moet veilig zijn en gemarkeerde lijnen bevatten om doorbuiging te meten

 

Te volgen procedures

Nadat het voertuig en de uitrusting volgens de richtlijnen zijn ingesteld, is het belangrijk om de juiste procedures te volgen.De volledige testprocedure moet worden toegepast op deze barrièrecomponenten:

• De eindpost

• Het spoorcentrum

• De middenpost

Bij het testen:

• Het testen van bolders moet worden uitgevoerd op een hoogte van 200-500mm

• Elke competente moet twee keer worden getest met nieuwe barrières voor elke nieuwe test

• Test de barrière bij de hoogste en laagste temperaturen waarbij het zou kunnen worden gebruikt

• Zet het testgebied in quarantaine om voetgangers veilig te houden

• Impactclassificaties moeten een veiligheidsfactor van 5% gebruiken – lager dan de energie die tijdens het testen is geregistreerd

• Noteer de resultaten in het testrapport 

 

Hoe ziet een volledige test eruit?

Zodra uw voertuig en uitrusting gereed zijn en de juiste procedures worden gevolgd, bent u klaar om een ​​botstest uit te voeren. De onderstaande video laat zien hoe een goede test eruit moet zien. Uw resultaten opnemen en rapporterenDe gegevens die tijdens een test moeten worden verzameld, moeten vervolgens worden gebundeld in een gestandaardiseerd rapport. Het rapport bevat details van de volgende informatie:

• Test methode

• Beschrijving van de barrière

• Omgevingstempo en vochtigheid

• Massa en spits gebruikt

• Kinetische energie wordt toegepast

De gegevens die tijdens een impacttest worden vastgelegd, omvatten:

• Of de slagboom of verkeerspaal is geslaagd of niet is geslaagd voor de test

• De doorbuiging van de barrière tijdens impact

• De kracht die op de bevestigingen wordt uitgeoefend

• Eventuele schade aan de slagboom of bolder

Voorbeelden van testdocumenten zijn te vinden in de PAS 13 Code of Practice.

 

Een test halen of niet halen

Er zijn vier criteria op basis waarvan een slagboom een ​​impacttest kan doorstaan ​​of niet:• Als de slagboom het testvoertuig of de aanslag niet stopt• Als de spits of het voertuig de testbarrière doorbreekt

• Als de barrière structureel ondeugdelijk wordt gemaakt en buiten de prestatie wordt beschadigd

• Als de bevestigingen falen doordat ze uit de vloer worden getrokken (mogelijk omdat de geteste kracht hoger is dan de nominale kracht van de fabrikant)

A-SAFE-barrières voldoen al aan de strikte normen die zijn uiteengezet in de PAS 13-testrichtlijnen, dus neem contact met ons op om erachter te komen hoe ze u kunnen helpen uw faciliteit te beschermen tegen ongewenste aanrijdingen met voertuigen.

Lees meer 

 

PAS 13: Samenvatting

Bij A-SAFE zetten we ons in voor het verbeteren van de veiligheidsnormen op werkplekken over de hele wereld. Daarom hebben we geholpen om de PAS 13-praktijkcode door te voeren – om ervoor te zorgen dat degenen die in veiligheidsbarrières investeren, vertrouwen hebben in hun keuze. Als u PAS 13 wilt aanschaffen, kunt u deze kopen via de BSI-website of met een exclusieve korting bij A-SAFE op onze website.Wij kunnen u helpen bij het vinden van de juiste bescherming voor uw magazijn, fabriek of industriële faciliteit. Met PAS 13-conforme producten en advies kunnen we u helpen uw reparatie- en onderhoudskosten laag te houden door te investeren in duurzame veiligheidsbarrières. Neem voor meer informatie contact op met een lid van ons team en stuur een e-mail naar [email protected].

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Kennisdeling, netwerking, opleidingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief