Strategisch inkopen Module 1

Strategisch Category Management en Supplier Relation Management

In deze module neem je de volgende stap op weg naar meer inkoopmaturiteit. Via advanced category management ga je op basis van een doorgedreven marktkennis en -analyse, een specifieke inkoopstrategie uitwerken voor een bepaalde product- of diensten categorie. Vervolgens ga je deze strategie omzetten in een concreet actieplan. Tevens ga je de relaties en samenwerking met je topleveranciers optimaliseren, zodat je samen meer toegevoegde waarde kan genereren. En tenslotte zal je ook leren hoe je de relaties met jouw interne stakeholders kan verbeteren, zodat inkoop beschouwd zal worden als een partner voor de business.

Opleidingsduur

18/04 & 19/04/2024

Locatie

BluePoint Antwerpen

Lesgever

Hanne Van Yperzele

Gemiddelde score

8,6/10

Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot ervaren inkopers en inkoopmanagers die een volgende stap willen zetten in inkoopmaturiteit, die vanuit inkoop willen meewerken aan waarde creatie en die hun relaties met leveranciers en interne stakeholders willen uitdiepen en maximaliseren.

Praktisch

Programma

In deze module neem je de volgende stap op weg naar meer inkoopmaturiteit. Via advanced category management ga je op basis van een doorgedreven marktkennis en -analyse, een specifieke inkoopstrategie uitwerken voor een bepaalde product- of diensten categorie. Vervolgens ga je deze strategie omzetten in een concreet actieplan. Tevens ga je de relaties en samenwerking met je topleveranciers optimaliseren, zodat je samen meer toegevoegde waarde kan genereren. En tenslotte zal je ook leren hoe je de relaties met jouw interne stakeholders kan verbeteren, zodat inkoop beschouwd zal worden als een partner voor de business.

Dag 1
Advanced category management

  • Category Management Frame
  • Proces, fasering en deliverables
  • Stap-voor-Stap deep-dive. Van “Category Scoping” over “Category Strategy” tot en met “Measuring & Reporting”
  • Rode draad case doorheen de dag


Stakeholder management & engagement

  • Introductie, stakeholder management als proces?
  • Stakeholders identificeren
  • Stakeholders managen en hun engagement sturen en controleren
  • Herken de “stijl” van je stakeholders. Hoe jouw aanpak daarop afstemmen om impact te vergroten?
  • Spreek de taal van je stakeholders, wat betekent dat?
  • Rode draad case doorheen de dag.

 

Dag 2
Supplier Relationship Management (SRM): maximaliseren van toegevoegde waarde van je leveranciers

  • SRM proces en kader
  • Supplier mapping als startoefening
  • SRM Segmentatie, voorwaarden, toegevoegde waarde
  • Kernleveranciers activeren: hoe doe je dat?
  • SRM interactie en communicatie: hoe impact hebben op je leveranciers
  • Mini cases doorheen de dag

Een vraag over dit programma?

Heb je twijfels over welke opleiding het beste past bij jouw ervaring? Wil je de in-house mogelijkheden voor een opleiding bekijken? Of heb je een andere vraag over ons opleidingsaanbod?

Neem dan contact op met het Supply Chain Masters Office Team. Yannick, Kim en Marieke helpen je graag verder.

Kennisdeling, netwerking, opleidingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief