Strategisch inkopen Module 3

Strategisch onderhandelen met kernleveranciers en stakeholders

Onderhandelen met strategische leveranciers vraagt een eigen aanpak. Hoe onderhandel je over kosten, waarde en risico met een leverancier-partner, die minstens evenveel macht heeft in de relatie als jij? Hoe kan deze aanpak je ook helpen om draagvlak te creƫren bij je interne klanten.

Opleidingsduur

16/05 & 17/05/2024

Locatie

BluePoint Antwerpen

Lesgever

Carlo Baus

Gemiddelde score

8,6/10

Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot ervaren inkoopprofessionals die onderhandelen met strategische leveranciers en partners.

Praktisch

Programma

Onderhandelen met strategische leveranciers vraagt een eigen aanpak. Hoe onderhandel je over kosten, waarde en risico met een leverancier-partner, die minstens evenveel macht heeft in de relatie als jij? Hoe kan deze aanpak je ook helpen om draagvlak te creƫren bij je interne klanten.

Deel 1: Bouwstenen van strategische negotiaties

  • Analyse van strategische inkoop- en verkoopposities vanuit een preonderhandelingsstandpunt
  • Machtsbronnen en onderhandelingstechnieken als je niet onderhandelt in de ā€œbuyer zoneā€
  • Hoe de machtsbalans beĆÆnvloeden
  • Reverse denkpatronen tussen verkopers en inkopers: een gemeenschappelijke zone creĆ«ren
  • De kunst van de ā€œoptiesā€
  • Hoe ketenkennis, relationship building en customer attractiveness in de strijd gooien
  • Hoe kosten, waarde en risico concreet maken en uitonderhandelen
  • Hoe een impasse creĆ«ren en doorbreken
  • Voor de spiegel . Ken en stretch jezelf: wendbaarheid in stijl en aanpak
  • Psycholinguistische macht: laat de ā€œjuisteā€ woorden en toon het werk doen
  • BeĆÆnvloeden zonder te spreken: gebruik actief de kracht van nonverbale communicatie
  • Onderhandelen met interne stakeholders: is het echt anders?
  • BeĆÆnvloedingsstijlen mixen

 

Deel 2: Workshop: Onderhandelen op strategisch niveau

Onderhandelen op strategisch niveau met real life cases, uitgebreide analyse en advies op basis van camerabeelden.

  • Onderhandeling veroorzaakt door een enorme prijsstijging van een totaal toeleveringspakket met een partner-leverancier gekoppeld aan flexibele voorraden en een SLA
  • Onderhandelen van een innovatie ontstaan uit de samenwerking in een balanced partnership
  • Onderhandeling van een jaarcontract met een machtige en monopolistische leverancier
  • Buy in creĆ«ren bij de CFO voor support en samenwerking binnen een nieuw inkoopproject.

 

Smile ā€“ you are on camera!

Aan de hand van gefilmde rollenspellen, krijg je feedback over jouw eigen onderhandelingsaanpak . Hierdoor kan er direct teruggegrepen worden naar diverse gefilmde fragmenten en doorbraakmomenten om zo diepgaande feedback te geven .
Na dag 2 van de workshop worden alle beeldfragmenten steeds verwijderd.

Een vraag over dit programma?

Heb je twijfels over welke opleiding het beste past bij jouw ervaring? Wil je de in-house mogelijkheden voor een opleiding bekijken? Of heb je een andere vraag over ons opleidingsaanbod?

Neem dan contact op met het Supply Chain Masters Office Team. Yannick, Kim en Marieke helpen je graag verder.

Kennisdeling, netwerking, opleidingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief