Strategisch inkopen Module 2

Module 2: Price, Cost & Cash management

Market intelligence is de basis voor strategisch inkopen. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat je als inkoper kan beschikken over tal van data, zowel over de interne portfolio, maar ook over trends en ontwikkelingen in de externe marktomgeving. Hoe je deze data kan analyseren en gebruiken voor strategische inkoopbeslissingen en preventief risicomanagement, leer je in deze 2e module van de cyclus Strategisch Inkopen. Cost & cash management is een ander strategisch inkoopproces waarbij je, vaak in samenwerking met finance, op zoek gaat naar extra waarde via doordacht cash management vanuit inkoop, via voorraad- en betalingsbeheer, evenals een doorgedreven kostenanalyse en -optimalisatie.

Opleidingsduur

15/11 & 16/11/2022

Locatie

BluePoint Antwerpen

Lesgever

Wim Bontinck & Manu Vandeweijer

Gemiddelde score

8,6/10

Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot ervaren inkopers en inkoopmanagers die een volgende stap willen zetten in inkoopmaturiteit, die vanuit inkoop willen meewerken aan waarde creatie en die hun relaties met leveranciers en interne stakeholders willen uitdiepen en maximaliseren.

Praktisch

Programma

Dag 1

Cost

  • De basis: kostmodel product cost engineering
  • Logic tree analyse in lijn met value chain mapping
  • Cost elementen en cost drivers
  • Reformulatie en optimalisatie van specificaties
  • TCO: overige kost impact zones
  • Mini cases

 

Cash

  • Working capital: wat is dat juist?
  • Cash is king: waarom?
  • WACC: wat is cash waard voor jouw bedrijf?
  • DPO en DOI: betalingstermijnen en voorraden
  • Cash omzetten in echt geld: rekenmodellen
  • Kopen versus leasing of renting
  • Mini cases

 

Dag 2

Market intelligence en risk management

  • Market intelligence: welke info is een directe meerwaarde?
  • 8 info domeinen met directe meerwaarde
  • Hoe bouw je snel marktkennis op?
  • Commodity en andere markten
  • Market Risk Management: framework
  • Market fundamentals en technics
  • Inkoopbeslissingen rekening houdend met market intelligence
  • Risk management: overige domeinen

 

Value creation & supplier enabled innovation

  • Wat is value? Framework
  • Link met de value chain analyse
  • Upfront SLA denken doorheen de keten
  • 4 toepassingsgebieden voor innovatie
  • Product en technology innovation
  • Product en service innovation
  • Process innovation
  • Business model innovation
  • Best practices: supplier enabled innovation
  • Mini cases

 

Q&A

  • Eigen topics en vragen van de cursisten

Een vraag over dit programma?

Heb je twijfels over welke opleiding het beste past bij jouw ervaring? Wil je de in-house mogelijkheden voor een opleiding bekijken? Of heb je een andere vraag over ons opleidingsaanbod?

Neem dan contact op met het Supply Chain Masters Office Team. Yannick, Kim en Marieke helpen je graag verder.

Kennisdeling, netwerking, opleidingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief