Modemerk gebruikt radiofrequentietechniek voor voorraadbeheer

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda gaat Radio-Frequency Identification (RFID) gebruiken voor een beter voorraadbeheer. Hiervoor koos het bedrijf het !D Cloud-voorraadbeheerplatform van Nedap. Het modemerk past het in 162 winkels wereldwijd toe om tot meer nauwkeurigheid in de supply chain te komen. Zo meldt Supply Chain Magazine.

Een langetermijndoelstelling van Scotch & Soda is het maximaliseren van de klantloyaliteit. “We zijn al geruime tijd bezig met RFID. Nu is voor ons het moment om in te stappen, aangezien productbeschikbaarheid van vitaal belang is geworden om aan de toenemende vraag van de consument van nu te voldoen”, zegt Rik Kok, procurement director van Scotch & Soda. Het modemerk heeft winkels in de grootste steden ter wereld en verstuurt naar ruim zeventig landen. De dynamiek van landen met of zonder lockdowns heeft het belang van een optimaal zicht op voorraadniveaus binnen de supply chain voor Scotch & Soda verder verhoogd. Zo kan het bedrijf de voorraad in de winkels en distributiecentra afstemmen op de lokale situatie.

Volledige traceerbaarheid

Scotch & Soda ondervond ook de gevolgen van een enorme verschuiving in winkelgedrag door de pandemie. “Het hebben van één overzicht van de voorraad is cruciaal voor een succesvolle omnichannel-strategie. Het stelt ons in staat onze online verkoopbare voorraad te vergroten, omdat we niet meer per se vanuit onze distributiecentra hoeven te verzenden. We kunnen onze winkels nu gebruiken als mini-distributiecentra en de voorraad van de winkelvloer en back-of-house ook gebruiken voor web order fulfilment”, licht Kok toe. Het bedrijf past de RFID eerst toe in de fysieke winkels, omdat daar de meeste transacties plaatsvinden. Goederen krijgen in de fabriek een bronlabel, wat zorgt voor volledige traceerbaarheid in de toeleveringsketen. Met het !D Cloud-systeem worden producten steeds beschikbaar voor de winkelverkoop. Het maakt het ook mogelijk om web-orders snel te vinden in de winkel. Dit beperkt de tijd voor de voorbereiding van een e-commerce-order tot een minimum.

Geen verspilling

Het heeft voor Scotch & Soda ook topprioriteit om bij de bedrijfsvoering verantwoorde keuzes te maken voor het milieu. RFID verschaft real-time inzicht in de voorraadniveaus in de hele toeleveringsketen. Dit beperkt veiligheidsvoorraden tot een minimum. Daarmee kan het bedrijf aan de vraag van de consument voldoen zonder dat het te grote voorraden heeft en uiteindelijk kledingstukken verspilt.

Bron: Supply Chain Magazine 05/02/2021