Besparingen dankzij tail spend management

14/04/2022
Auteur
Spot Buy Center
Top of the bill tail spend management

Besparingen dankzij tail spend management

 

Sommige van de kleinere uitgaven kunnen grote besparingen opleveren!

Het beheer van de grote, strategische uitgaven is het gemakkelijke deel. De cijfers zijn groter en de besparingen zijn meestal snel gewonnen en indrukwekkend. We zijn allemaal vrij goed in het beheren van deze 80% of meer van onze uitgaven. Maar laten we de staart van de uitgaven, de resterende 20% of minder, niet vergeten. Vaak worden deze gebieden niet zo goed beheerd. Dit komt meestal omdat er zeer veel leveranciers bij betrokken zijn en het aanpakken ervan als een overweldigende taak wordt gezien.

Maar het aanpakken van deze staartuitgaven (of tail spend”) kan aanzienlijke besparingen opleveren. Natuurlijk door een verlaging van de eenheidsprijs, maar nog meer door procesverbeteringen, door het vrijmaken van geld en het efficiënt inzetten van uw team. Zich kunnen concentreren op uw core business is essentieel voor inkoop, financiën en de gebruikers.

De sleutel is een systematische, professionele aanpak, gebaseerd op een sterke basis van kennis van de sector. U kunt beginnen met een gedetailleerde analyse van uw huidige uitgaven en een quick-win strategie ontwikkelen van consolidatie, aggregatie, stroomlijning en markttoetsing. Op die manier zult u snel duurzame resultaten boeken. Niet alleen zult u aanzienlijke kostenbesparingen zien, u zult ook beter zicht krijgen op waar u geld aan uitgeeft. En zoals we allemaal weten, als je het kunt zien, kun je het beheren.

Verwacht ook een sterke daling van de buitencontractuele uitgaven, een aanzienlijke vermindering van het aantal facturen dat moet worden verwerkt en een vermindering van de tijd die nodig is om nieuwe leveranciers te beheren en aan te trekken.

U krijgt ook betere betalingsvoorwaarden, toegang tot betere systemen en hulpmiddelen, en een oprechte wens van de leveranciers om u te helpen slagen. De beperkende factoren voor het slagen van deze strategie zijn gewoonlijk de middelen en de bereidheid. Maar gezien de huidige economische situatie is die bereidheid er waarschijnlijk wel. De meeste bedrijven kijken scherp naar hun uitgaven om te zien waar ze doeltreffender kunnen worden en geld kunnen vrijmaken.

Wat mensen betreft, zijn er verschillende manieren om dit op te lossen. U kunt intern personeel inzetten, of gebruik maken van de diensten van een interim-manager. Maar dan heeft u niet de voordelen van een single creditor model. Of u kunt genieten van alle voordelen door beroep te doen op een gespecialiseerde leverancier van inkoopdiensten zoals Spot Buy Center. Zodoende kan u uw intern personeel inzetten op de strategische uitgaven.

De noodzaak om de staart van de uitgaven te beheren is relevant voor alle soorten organisaties, van grote ondernemingen tot kleine en middelgrote ondernemingen. De uitdagingen zijn dezelfde en de resultaten kunnen even verrassend zijn.

Onderneem dus actie en pluk de vruchten van kostenbesparingen, efficiëntieverbeteringen en een effectievere en beter beheerde toeleveringsketen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Kennisdeling, netwerking, opleidingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief