MSP (Managed Service Provider) onder de knie:
Belangrijkste tips om uw flexibele arbeidskrachten in 2025 te hervormen
De Belgische bedrijfswereld verandert voortdurend en flexibele arbeidskrachten zoals freelancers en gedetacheerden spelen hier een steeds grotere rol. Door samen te werken met internationale en lokale bedrijven hebben we een cruciale bijdrage gezien dat een krachtige oplossing is voor je contingent workforce. In een wereld met snelle economische en geopolitieke verschuivingen heb je medewerkers met een specifieke skillset tijdelijk of projectmatig nodig als aanvulling op een bestaand team. Deze toename aan externe arbeidskrachten brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals kostenstijgingen, inefficiëntie en compliance risico’s. Dit zijn uitdagingen waarvoor Managed Service Providers (MSP’s) zijn ontworpen en aangepast om ze aan te gaan.
In dit artikel leggen we uit hoe we de contingent workforce analyseren, het management ervan aanpakken en toegevoegde waarde creëren door middel van onderstaande best practices. Als je klaar bent om MSP onder de knie te krijgen, download dan nu onze nieuwste gids.
De kwestie van de contingent workforce
Nu flexibele arbeidskrachten een cruciale component worden van een flexibel en wendbaar personeelsbestand, worden de complexiteit van het identificeren, aantrekken en beheren van verschillende soorten externe resources, samen met de bijbehorende risico’s en kosten, een uitdaging waar steeds meer bedrijven mee te maken krijgen.
Deze uitdagingen kunnen zich voordoen in de vorm van:
– Gebrek aan inzicht in uitgaven en kosten met betrekking tot contingent personeel zonder duidelijke manier om de tarieven van contingent personeel te vergelijken met de bredere markt.
– Gebrek aan zichtbaarheid en controleverlies: Ongestructureerd aanwerven, handmatige processen en uiteenlopende manieren om data over dit deel van de workforce bij te houden, kunnen een nauwkeurige rapportage van de niet-permanente medewerkers van een organisatie in de weg staan.
– Niet in staat zijn om de juiste talenten te vinden: Het kan zijn dat de organisatie geen bredere sourcingstrategie heeft, omdat het aantrekken van talent deel uitmaakt van de HR-verantwoordelijkheden, terwijl het aankopen van diensten bij procurement ligt en beide partijen het onderwerp op een ander manier benaderen.
– Een onduidelijk proces voor de aanwerving en onboarding van extern personeel, omdat er geen duidelijk vastgelegd draaiboek is dat moet worden gevolgd door aanwervingsmanagers, HR of inkoop.
– Een uitdaging om internationale company policies en lokale juridische regelgeving op elkaar af te stemmen: Bedrijven werken steeds meer internationaal, wat betekent dat ze zich zowel met internationale als lokale kaders moeten rekening houden, alsook niet te vergeten eventuele culturele nuances.
Uw uitdaging: Een meer strategische oplossing
Ons advies zou allereerst zijn om inzicht te krijgen in uw contingent workforce, inclusief wie uw belangrijkste recruiters zijn. Verder is het belangrijk om het proces te definiëren dat wordt gebruikt om dit personeel aan te trekken en in dienst te nemen. Wanneer u de tijd neemt voor deze oefening, kunt u ook een aantal doelstellingen benadrukken waarop u zich wilt focussen om uw strategie toekomstbestendig te maken.
In uw zoektocht naar een meer flexibele, compliant en kostenefficiënte methode om extern personeel in te zetten, werken organisaties samen met serviceproviders zoals Hays.
Door de “eindverantwoordelijkheid ” voor het contingent personeel van een organisatie op zich te nemen, kan een MSP u helpen om het maximum uit de voordelen van uw contingent workforce te halen, de kosten te drukken en de risico’s te beperken.
Meerwaarde op maat van de uitdagingen van uw personeelsbestand
Onze gids onderzoekt hoe u het beheer van extern personeel kunt veranderen van een complexe taak in een kans voor meerwaarde. We analyseren de uitdagingen op het gebied van contigent workforce die worden aangepakt door een MSP-service, zodat u een business case voor een succesvolle toepassing kunt ontwikkelen.
De voordelen van MSP-partnerschappen
Een van de belangrijkste voordelen van het samenwerken met een MSP-provider is kostenbesparing. Alleen al in het eerste jaar kunnen bedrijven aanzienlijke besparingen realiseren dankzij gestroomlijnde processen, verbeterde inkoop en de expertise en technologie van de MSP. Door bijvoorbeeld tariefkaarten te implementeren en elementen zoals onkosten en overuren duidelijk te definiëren, kan een MSP je helpen je budget effectiever te beheren en actief te werken aan verdere besparingen.
Door de juiste leveranciers in dienst te nemen zorgt u er bovendien voor dat u toegang krijgt tot toptalent voor uw organisatie. Tegelijkertijd bent u er zeker van dat uw contracten worden nageleefd en dat uw externe personeel correct wordt aangenomen.
Tot slot zorgt een goed proces, ondersteund door de juiste technologie, ervoor dat alle informatie correct wordt opgeslagen en kan worden gebruikt om inzicht te krijgen in uw contingent workforce. Dit helpt je om inzicht te krijgen in wie waar en waarom actief is in je bedrijf en helpt je om een goede strategie op te stellen.
Wil je MSP volledig onder de knie krijgen? Download onze gloednieuwe gids en verander uw huidige aanpak van contingent talentmanagement